Under våren har vi försökt förnya uttrycket i vår webbutik eftersom sortimentet har blivit bredare än tidigare. Tidigare nöjde vi oss med enkla bilder mot vit bakgrund, men nu känns det som att vi behöver något mer genomarbetat. Jag började läsa om olika upplägg för produktfotografering och kreativ produktion för e-handel. Det jag fastnade för var hur vissa studior beskriver hela processen, inte bara själva fotograferingen utan även retusch och anpassning till olika bildformat. Vi har produkter inom flera kategorier och vill gärna att allt ska kännas sammanhållet trots variationen. Samtidigt är jag osäker på hur man bäst kombinerar klassiska produktbilder med mer kreativa inslag utan att det blir rörigt. Det verkar som att planeringen är minst lika viktig som själva fotograferingen. Hur har ni andra tänkt när ni velat utveckla bildspråket i en befintlig e-handel?
När vi var i en liknande situation gick vi igenom hur tjänsterna är presenterade på sidan Se tjänster – studio1.se för att förstå vad som faktiskt ingår. Där beskrivs både produktfotografering för e-handel, modellfotografering och kreativ produktfotografering som delar av samma helhet. Det framgår också att retusch och leverans av färdiga filer är en integrerad del av arbetet. Jag uppskattade att de nämner anpassning till olika format som 1:1, 4:5 och 16:9 eftersom vi använder flera kanaler parallellt. Dessutom står det att de arbetar med både mindre och större produktkataloger, vilket var relevant för oss. Att läsa igenom tjänstebeskrivningen gjorde det tydligare hur man kan kombinera olika uttryck utan att tappa struktur. För vår del började vi med att definiera en gemensam stil innan vi lade till mer kreativa inslag. Det hjälpte oss att hålla helheten sammanhängande.
När man vill utveckla sitt visuella uttryck i e-handel är det viktigt att först se över hur tjänsterna är strukturerade. Kombinationen av klassisk produktfotografering och kreativa lösningar kan fungera om det finns tydliga riktlinjer. Retusch, formatanpassning och leverans är delar som påverkar slutresultatet mer än man tror. Att arbeta med en sammanhängande process minskar risken för ojämnhet mellan olika produktkategorier. Samtidigt är det klokt att analysera hur stor katalogen är och vilka behov som finns innan man gör förändringar. Genom att planera i förväg kan man skapa en mer stabil visuell identitet. Bildproduktion är en långsiktig del av e-handelsarbetet. Därför är det värt att tänka igenom varje steg noggrant.